در چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران که شب گذشته به کار خود پایان داد، تعدادی از سینماگران و منتقدان مطرح و معتبر در کنار دست‌اندرکاران جشنواره حضور داشتند و به این گردهمایی سینمایی رونق و اعتبار دادند.

جشنواره فيلم كوتاه

همشهری آنلاین: جشنواره فیلم کوتاه تهران امسال، جشنواره‌ای همگن و یکدست بود، بدون موضع‎گیری‌های سال گذشته در قبال آن و مشوق فیلمسازان جوانی که به تدبیر و اشاره مدیران سینمایی راضی به ساخت فیلم‌های ژانری‌اند، حتی با عدول از علایق و گرایش‌های شخصی‌شان در سینما. شاید بتوان دلیل همگنی جشنواره امسال را از میان گفته‌های مهدی آذرپندار، دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان، در گفت‌وگو با «صبا» پیدا کرد که گفته بود: «خوشبختانه تکلیف‌ها معلوم شده است یعنی اینکه کسی که می‌خواست در جشنواره شرکت کند، تمام‌قد در جشنواره حضور دارد و کسی که به هر دلیلی شرکت در جشنواره را به صلاح نمی‌دانسته، شرکت نکرده است.» فیلمسازان و منتقدان نام‌آشنایی با جشنواره امسال همکاری کردند و در رونق دادن به آن سهم داشتند. فیلم‌کوتاه‌سازانی که حضور در جشنواره برای‌شان مهم بود و نمایش فیلم‌شان را در جشنواره سنگ بنایی برای ورود به سینمای حرفه‌ای می‌دانستند، از جشنواره استقبال کردند. تماشاگران هم که اغلب از دوستان و بستگان شرکت‌کنندگان در جشنواره بودند، برای دیدن فیلم‌ها به پردیس ملت آمدند. مدیران هم در گفت‌وگوهای مختلف رضایت‌شان را از کم‌وکیف برگزاری جشنواره اعلام کردند. از دل این جشنواره می‌تواند فیلمسازانی درآیند که کمک‌حال مدیران سینمایی باشند در تغییر نسل کارگردانان سینمای ایران. سینماگران قدیمی‌ای که در نشست‌های جشنواره حضور داشتند، از فریدون جیرانی و کمال تبریزی گرفته تا رسول صدر عاملی و رضا کیانیان، به طور ضمنی تسهیل‌کنندگان این تغییر نسل‌اند، در نقش راهنما و بلد که در کنار مدیران سینمایی، جوانان را در برداشتن نخستین گام‌های‌شان در سینما هدایت می‌کنند.

فیلمسازان سینمای کوتاه مستقل باشند

فریدون جیرانی در جلسه نقد پلاس در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره جایگاه سینمای کوتاه در دنیا گفت: «سینمای کوتاه در همه جای دنیا جایگاه خود را دارد. سینمای کوتاه خودش هویت مستقل خود را دارد و پلکان بودنش مطرح هست و در ایران همان پلکان بودنش بیشتر به درد خورده است. فیلم کوتاه در ایران به نظرم هیچ‌وقت کامل مستقل نشده چون همیشه نظارتی بر آن بوده و هویت آن را دچار اختلال کرده اما سکویی برای پرواز خیلی از فیلمسازان بوده است.»

وی در بخش دیگری از صحبت‎‌هایش گفت: «امیدوارم فیلمسازان سینمای کوتاه استقلال فکری خود را حفظ کنند و آنچه در جامعه می‌بینند در فیلم خود منعکس. ما نیاز داریم جامعه امروز در سینمای ما باشد. از همه فیلم‌هایی که در پاتوق فیلم کوتاه دیدم خوشم آمد و نسلی را دیدم که از ایدئولوژی عبور می‌کند. توصیه می‌کنم فیلم‌های کیارستمی را ببینید من دوباره دارم «کلوزآپ» و «طعم گیلاس» را می‌بینم. به نظرم در دوره‌ای سینمایی داشتیم که بی‌نظیر بود مثلا افتتاحیه «دندان مار» بی‌نظیر بود. پس من شروع کرده‌ام به تماشای دوباره‌ فیلم‌های کیارستمی و لذت می‌برم.»

راهنمایی‌های باتجربه‌ها برای فیلمسازان جوان | جیرانی: فیلمسازان سینمای کوتاه مستقل باشند

ملودارم سلطان سینماست

رسول صدر عاملی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با حسن حسینی، منتقد سینما، درباره فیلم‌های کوتاه ژانر مبتنی بر آموزه‌های اردوی فیلم‌سازی کاشان در جشنواره فیلم کوتاه تهران از اهمیت ژانر ملودرام گفت. در بخشی از این نشست، صدرعاملی به استقبال فیلم‌سازان فیلم کوتاه از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و با بیان اینکه سال گذشته سال سختی برای جشنواره بود و ایستادگی کردیم و موفق شدیم، گفت: «جشنواره امسال باشکوه‌ برگزار شده است و امیدوارم سال‌های آینده همچنان باشکوه‌ و بدون هیچ‌گونه حاشیه‌های بی‌مورد برگزار شود.»

همچنین او درباره ژانر ملودرام و اهمیتش در سینما گفت: «ملودرام واقعا فرعی نیست. هر فیلم در جهان یک قصه‌ «یکی بود، یکی نبود» دارد و متکی بر قصه است. ملودرام برخورد خیر و شر است و قهرمانانش معمولا مردم عادی‌اند. نشناختن ملودرام مثل این است که شما شاعر باشید و شعر سعدی و حافظ را نخوانده باشید. ملودارم سلطان سینماست. اگر می‌خواهید با مخاطب ارتباط بگیرید، این ژانر را بشناسید.»

راهنمایی‌های باتجربه‌ها برای فیلمسازان جوان | جیرانی: فیلمسازان سینمای کوتاه مستقل باشند

کد خبر 801128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha